Columna de Palafolls de Munt al programa 'Per no dir res' de Ràdio Palafolls del 17 de març del 2015:
"Bona tarda
benvolguts radiooients i contertulians, com tots sabeu, acostumo a parlar-vos
en aquesta secció d’alguna noticia que he llegit al diari del matí, i que m’ha
cridat l’atenció. Avui he obert l’Ara i m’ha sorprès saber que un 75% de la població
mundial estudiantil ha fet alguna vegada un treball acadèmic copiant-lo
totalment o parcialment d’internet. Han sortit al mercat nous
programes informàtics per detectar-ho i que les universitats estan esgarrifades
de la quantitat d’alumnes que han descobert plagiant. Es veu que aquests programes són la hòstia i per exemple ara mateix, si un d’ells analitzés aquest
escrit, ja detectaria que la meitat és copiat, i la seva procedència, el diari
Ara. Una canya! Aquesta pràctica ha arribat a uns extrems que, per exemple, fins
a un 5% dels aspirants a estudiar medicina, coincidien a explicar que la seva passió per
aquesta carrera va sorgir “als 8 anys, després que se’ls incendiés el pijama
amb un joc de química”.
Ja hi han
multitud de pàgines especialitzades (una de les pioneres i més famoses és “El
rincón del vago”) que ofereixen a l’estudiant la possibilitat d’invertir el
temps que dedicaria a fer el treball, a altres activitats més profitoses. L’aparició
de la informàtica primer i d’internet després, ha permès que buscar el que s’ha
de copiar i copiar-ho, ja no sigui una pràctica més feixuga que fer el treball,
com passava a la meva època. D’alguna manera l’aparició d’aquest fenomen ha
representat per l’estudiant el mateix que va representar en la seva època per a
les mestresses de casa l’aparició de la rentadora o el rentaplats. I més tenint
en compte que els psicòlegs confirmen que un dels motius principals que empenyen
als alumnes a copiar treballs d’internet és perquè no hi veuen sentit a la tasca, que els hi han
demanat aquesta feina només per cobrir l’expedient.
I si parlem de
sentit pedagògic, aquest fenomen seria
equiparable al de les ‘xuletes’ de la nostra època: Molta gent va
aprendre més havent-se de fer aquestes ‘xuletes’ que no pas estudiant la lliçó.
Ara passa el mateix, el sol fet d’haver de llegir en aquests portals treballs
que potencialment serveixin per presentar-los com a propis, ja fa adquirir a l’alumne
uns coneixements sobre la matèria que d’altra manera no hagués adquirit.
Un altre aspecte a
destacar d’aquesta pràctica és que permet promocionar els millors treballs
acadèmics fets sobre el tema, amb el component de difusió del coneixement que
això representa. Un mal treball mai serà plagiat, i l’alumne o el professor no
perdrà el temps llegint una futilesa. En aquest aspecte, també es podria
extrapolar aquesta pràctica al món, per exemple , de la política. A qui no li agradaria
que el limitat Rajoy, l’insuls Pedro Sánchez o l’esperpèntica Rita Barberá,
cada vegada que fessin un míting plagiessin discursos de Churchill, Martin
Luter King o Nelson Mandela? Aportarien el mateix que aporten ara a la política
estatal, però com a mínim escoltar-los seria interessant.
Així doncs, crec
que s’hauria de promocionar i no castigar la pràctica del plagi. Fins i tot
Google o Facebook haurien d’instaurar
uns premis Òscar anuals dedicats als plagis. En podrien dir The Annual Best
Plagis Awards, o alguna cosa així. Es premiaria el millor treball a copiar, el
millor portal que ofereix treballs per plagiar, el millor programa per
detectar-los, o l’alumne que els sap buscar millor. Els invents del dimoni amb
el temps sempre es converteixen en grans passes per la humanitat, frase que
segur que em detectaria el programa caçador
de plagis, però que queda bé per acabar. Apa, fins la setmana que ve."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada