dijous, 10 de maig del 2012

Proves d'avaluació de 6è de bàsica


Columna de Palafolls de Munt al programa "Per no dir res" de Ràdio Palafolls del 10 de maig del 2012.
"Bona tarda estimats radiooients, avui parlarem del futur, o més ben dit, del futur dels nostres fills. Com tots sabeu aquesta setmana el Departament d'Ensenyament ha dut a terme una prova d'avaluació externa a l'alumnat de sisè curs d'educació primària. Aquesta prova l’han fet uns 66.000 nens i nenes de Catalunya, i s’ha basat en les competències bàsiques lingüístiques i matemàtiques que cal haver assolit en acabar aquesta etapa educativa. Ja que l’any passat aquestes mateixes proves van evidenciar unes més que notables mancances del nostre alumnat (molts d’ells fregant l’analfabetisme), i si a això li sumem que l’avaluació externa que ha fet aquest any la Conselleria d’Ensenyament a alumnes de 4rt d’ESO ha evidenciat que el 24% d’ells no han arribat a les competències bàsiques en matemàtiques i anglès, i que també obtenen resultats mediocres en expressió escrita, tant en català com en castellà, la consellera Irene Rigau ha arribat a la conclusió de que tenim un problema: Per una banda tenim uns alumnes que acaben el cicle educatiu obligatori sense haver assolit els coneixements ni la preparació necessària per ser competitius dins el món laboral que els hi espera, i per altre banda tenim els empresaris que veuen com aquestes avaluacions els hi confirmen les sospites de que els treballadors d’aquí no són prou vàlids per incorporar-los a les seves empreses. Aquesta manca de confiança tant de les empreses de casa nostra com de les multinacionals estrangeres dificulta encara més trobar una sortida a l’atur juvenil de casa nostra. Fet aquest diagnòstic, la primera solució que se li acudiria a qualsevol persona del piló, que no estigués tan capacitada ni fos tan competent com la nostra Consellera d’Ensenyament, seria dotar als centres educatius de les eines necessàries, tant humanes com materials, per fer augmentar el nivell dels nostres alumnes. Però aquesta seria la solució fàcil, i els nostres consellers de la Generalitat s’han guanyat la poltrona merescudament precisament perquè són capaços de trobar aquelles solucions magistrals que no se’ns acudirien mai a la resta de mortals. És per això que, veien que per una banda no hi han més recursos per abocar a les nostres escoles (sinó tot el contrari), i que per altra banda és imprescindible que ara mateix el percentatge d’alumnes amb bones notes augmenti considerablement, la consellera Irene Rigau ha decidit... abaixar el nivell d’aquests controls! Així doncs, aquesta setmana els nostres nens s’han trobat davant uns exàmens que els hi demanaven, per exemple, sumar els costats d’un camp de futbol; dir si la superfície d’un habitatge es medeix en metres quadrats o en litres; o si un poliedre desplegat, amb tots els seus costats quadrats o rectangulars, correspon a un cub o a un tub (i no és broma). Amb aquesta iniciativa pretén no ja tant sols esborrar de cop i volta el fracàs escolar, sinó que els nostres alumnes d’un dia per l’altre siguin els que treguin les millors notes de tot Europa (què dic de tot Europa, de tot el món!). Amb aquesta mesura espera que com a mínim tres quartes parts treguin un deu, i la resta s’hi acosti. No hi ha cap dubte que a partir d’ara aquests alumnes tenen el futur assegurat, i que les millors empreses de tot el món es fotran d’hòsties per aconseguir els seus serveis. Però..., si per aquelles coses que passen, hi haguessin més alumnes de les que ella es pensa que diuen que la planta d’un edifici es medeix en litres; que amb les mides dels costats no tenen prou informació per trobar el perímetre d’un camp de futbol; o que esbrinar si la base quadrada d’un poliedre correspon a un cilindre o no és un tema que encara no ho han estudiat, li proposo que per properes edicions substitueixi aquestes preguntes tan complicades per, per exemple, aquestes altres: -1. En quin costat hi ha el botó d’avançar en un comandament de la Play III?; -2. Quin és el bota d’or europeu de la temporada 2011-2012?; -3.Qui es va quedar finalment amb la Bella a la saga Crepúsculo?; –4. Digues el nom de tres pàgines d’internet amb una alta càrrega pornogràfica.; -5. Quina és la persona a qui més odia Belén Estéban?; -6. Digues el nom de tres drogues fàcils d’aconseguir en una discoteca.; -7. Què és el Whtasapp?; -8. Indica el nom d'uns grans magatzems on podríem trobar botigues de Mango, Stradivarius i Bershka. 9. Digues tres parts del cos on habitualment es fan els piercings; -10. Exercici pràctic: Balla un reggeton.
Bé, espero que amb aquests petits consells, la Consellera d’Ensenyament de la Generalitat aconsegueixi l’any que ve millorar encara més els resultats dels nostres alumnes. Esperem que aquesta columna hagi sigut, un cop més, de gran ajuda. Apa, fins la setmana que ve."