Col·laboració de Palafolls de Munt al programa "Per no dir res" de Ràdio Palafolls del dimarts 20 de novembre del 2012.
"Bona tarda
estimats radiooients i contertulians, ahir va aparèixer a la premsa escrita una
noticia que ens va deixar a tots els catalans amb els ànims per terra. Les
darreres estadístiques de nens superdotats de l’estat espanyol indiquen que, per exemple, a Andalusia s’han
detectat 1.339 escolars superdotats, a Madrid 968, a Canàries (amb 2.100.000 habitants) 693, a Múrcia (amb
1.400.000 habitants) 539 i a Catalunya ( amb més de 7.500.000 d’habitants)
només 142. Com pot ser? Som els catalans realment tan inferiors
intel·lectualment respecte a la resta de persones de l’estat espanyol? Els
estudis indiquen que si, i concursos televisius com El Gran Concurs de TV3 o els
seus parents radiofònics com Els Optimistes de Catalunya Ràdio així ho
corroboren. I tant important és tenir un bon número de superdotats? Sens dubte!
Salta a la vista que tant Múrcia com Andalusia, per posar dos dels exemples més paradigmàtics citats anteriorment, són comunitats molt més desenvolupades que Catalunya,
veritables motors de l’economia, amb uns centres d’investigació punters, amb
una renta per càpita molt superior a la mitjana, amb un producte interior brut
envejable i amb una notòria aportació neta als fons de l’estat i de la Unió
Europea. I com és que ells tenen nens superdotats i nosaltres no? Evidentment és una qüestió de genètica: els espanyols, ens
agradi o no als catalans, intel·lectualment
estan un pas per davant nostre, no hi ha dubte, només cal veure, per exemple,
Belén Estéban, Mario Vaquerizo o Kiko Rivera. Però també hi ha un altre factor
decisiu perquè aquests nens andalusos, murcians, canaris... superdotats triomfin el dia de demà, i és el seguiment individualitzat que tenen al llarg de tot
el seu cicle educatiu. En aquestes comunitats autònomes, enlloc de llençar els
calers com fa Catalunya en ambaixades o
en doblar pel·lícules al català, s’inverteixen
els recursos, que han guanyat amb la suor del seu front, en prestar una educació
personalitzada als seus nens superdotats, encara que això suposi una gran
despesa extra en educació que, com he dit, paguen de la seva butxaca. Aquí, en canvi, els fem saltar de curs i ja
està.
Així doncs, tot
sembla indicar que ens espera un futur molt i molt negra si els nostres
polítics no hi posen remei. Però què cal fer? Per una banda s’ha de millorar
aquesta estadística i, si amb això no n’hi ha prou, fitxar de la competència.
Per millorar l’estadística es poden fer servir dues eines: La més costosa, i
per tant més inviable (sobretot ara en temps de crisis), és posar més mitjans econòmics per millorar el bagatge intel·lectual dels
nostres fills; la més senzilla, pràctica i assequible és rebaixar el nivell
dels test que avaluen les capacitats intel·lectuals dels alumnes. Aquesta segona
via ja es va aplicar durant el curs passat quan la consellera d’ensenyament de
la Generalitat, Irene Rigau, va fer una prova d’avaluació als alumnes de sisè
de bàsica on es preguntava, entre altres coses, quant medeix el perímetre d’un
objecte sabent el que medeixen tots els costats, o si la superfície d’una casa
es medeix en litres o amb metres quadrats. Els resultats encara no es saben però
de ben segur que faran augmentar el número de nens superdotats catalans com a
mínim en una dotzena o dos. Un altra camí per tenir més escolars superdotats
que en altres comunitats autònomes és fitxar-los. Només cal que agafem com a
exemple el Barça: Té una ample xarxa de buscadors de joves cracs escampada per
tot el món que fitxa a les millors futures promeses. Només caldria trobar els
nens superdotats i fer una bona oferta als pares.
El que no acabo d’entendre
de tot això és qui carai fa aquestes estadístiques, perquè tant sols a
Palafolls, si parles amb les mames, ja n’hi centenars de nens superdotats. Apa,
fins la setmana que ve."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada